Kotka Info

Miellyttää minua

Toteuttamiskelpoinen

Virkistää taloutta

Meillä, kuten muillakin kunnilla on seuraavanlainen ongelma. Vanhukset ja ikääntyvä sukupolvi jäävät nykyteknologian pimentoon, eikä heillä yksinkertaisesti ole mahdollisuutta oppia käyttämään tietokoneita.

 

Vanhukset joutuvat kiertelemään kaupungilla ja soittelemaan jokaiseen paikkaan saadakseen tarvittavan tiedon paikkojen aukioloajoista ja muutoksista. Mikä apteekki päivystää minäkin viikkona, kauppojen aukioloajat pyhinä, millä bussilla kuljetaan viikonloppuisin, menenkö terveysasemalle vai keskussairaalaan klo 17 jälkeen jne. Isoäidit eivät viitsi vaivata lapsiansa joka asiasta, mikä johtaa siihen että he jäävät yksin omien ongelmiensa kanssa. Tietoa saa numerohakupalveluista, mutta ne ovat kalliita eivätkä ne voi palvella teitä kaikissa askareissanne.

 

Ehdotan seuraavanlaista ratkaisua.

Perustetaan Kotkaan oma Kotka Info numero esim. 48100, johon kaikki voivat soittaa kysyäkseen neuvoa ja tietoa edellä mainituista asioista.

Kyseinen infopalvelu toimii kunnallisena, joka luo työpaikan ainakin aluksi kahdelle nuorelle. Kunta voi anoa valtiolta tukea kyseiseen peruspalveluun.

Näiden nuorten tarvitsee osata käyttää tietokonetta ja hakea netistä helposti saatavilla olevaa tietoo esim. Kotkan omilta nettisivuilta tai Googlen kautta liikkeiden aukioloaikoja, osoitteita ja puhelinnumeroita.

Tarkoituksena on luoda helppo infopalvelu, joka ei vaadi soittajalta sosiaaliturvatunnusta tai ylimääräistä 2-4 euron laskua per soitto.