Pop-Up Kotka

Miellyttää minua

Toteuttamiskelpoinen

Virkistää taloutta

POP-UP Kotka

Kotkan Nuorkauppakamari ry osallistuu Kasvukaista -kilpailun toteutuskategoriaan Pop-Up Kotka -projektilla.
 

Kuvaus ideasta

Kotkan Nuorkauppakamari ry toteuttaa Pop­-Up Kotka ­nimisen projektin, jonka tarkoituksena on Kotkan keskustan elävöittäminen ja vetovoiman lisääminen. Projektin puitteissa Nuorkauppakamari tuo yhteen mm. kiinteistönomistajia ja yrityksiä, yhdistyksiä ja muita vastaavia toimijoita. Tarkoituksena on, että kiinteistönomistajat tarjoaisivat vastikkeettomasti toimijoiden lyhytaikaiseen käyttöön tyhjänä olevia liiketilojaan siten, että sekä kyseinen liiketila että sitä käyttävä toimija saisivat yhteistyön kautta positiivista näkyvyyttä ja piristystä kaupungin keskustaan kivijalkakaupan murroksen keskellä.

Pop-Up Kotka -projektin ideana on tarjota yrittäjille ja yhteisöille mahdollisuus kokeilla, millaista on toimia Kotkan keskustan liiketiloissa. Pop-Up-tilat sijaitsevat Kotkan alueella ja erityisesti ydinkeskustassa. Pop-Up Kotkan tavoitteena on herättää kaupunkilaiset ja yrittäjät ajattelemaan uudella tavalla – luovat ja villitkin ajatukset keskustan elävöittämiseksi ovat tervetulleita! Toivomme, että kaikki kotkalaiset ja Kotkassa asioivat huomaavat miten elinvoimainen, kiinnostava ja eloisa keskusta Kotkalla on.
 

Kohderyhmä

Pääkohderyhmänä ovat yhdistykset, yritykset ja yksityishenkilöt, jotka pohtivat yrittäjyyttä, yrityksen perustamista, toimintansa laajentamista, kivijalkakaupan tai Showroomin perustamista.

Lisäksi kohderyhminä ovat liiketilojen tarjoajat / kiinteistöjen omistajat sekä kotkalaiset ja ulkopaikkakuntalaiset kuluttajat.
 

Tavoitteet

Pop-Up Kotka on käytännönläheinen projekti, jonka tavoitteena saavuttaa välittömiä tuloksia positiivisen muutoksen mahdollistajana. Projektin avulla kaupunkikeskusta elävöityy ja kynnystä yrittäjyyteen madalletaan. Pop-Up tarjoaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Tavoitteena on saada lisää asiakasvirtoja keskustan liikkeisiin. Projektin avulla saadaan tyhjiä liiketiloja käyttöön ja uusia yrittäjiä pysyvästi vuokralle liiketiloihin.

Suurempana tavoitteena on paikallisesti työllisyyden edistäminen ja verotulojen kasvu.
 

Toteuttamissuunnitelma

Projekti on toteutettu aiemmin paikallisten Nuorkauppakamareiden toimesta Turussa, Salossa ja Hämeenlinnassa.  Saamme käyttöömme heidän laatimat materiaalit ja projektiraportit. Esimerkiksi Turussa viime toteutuksella he saivat yli 350 hakemusta Pop-Up -liiketiloihin. Pop-Up Turku tarjosi liiketilan yli 70 yritykselle. 80-90 % mukana olleista liiketiloista on nyt vuokrattu.

Ensin Kotkan Nuorkauppakamari odottaa päätöstänne tuen myöntämisestä. Sen jälkeen kokoamme projektitiimin, teemme aikataulut ja kontaktoimme yhteistyökumppanit. Yhteistyökumppaneiksi olemme ajatelleet Kotkan Kaupunkia, Kotkan Kauppatietä, Kymenlaakson Kauppakamaria, Kotkan kiinteistöyhtiöt, Kotkan Yrittäjiä, TE-palveluita, paikallinen media ja muita elinkeinoelämän järjestöjä. Toiveena on saada mukaan myös operaattori, joka tarjoaa kaikille yrittäjille 4G-verkkoyhteyden Pop-Up -projektin ajaksi. Edellä mainittujen avulla saamme tietoomme tyhjät toimitilat. Sen jälkeen aloitamme markkinoinnin ja avaamme haun liiketiloihin. Yhdessä kiinteistöjen omistajien kanssa valitsemme sopivat liiketoimijat kuhinkin tilaan. Pop-Up Kotkan lähestyessä tapahtumaa markkinoidaan aktiivisesti painetussa- ja sähköisessä mediassa.

Ajatuksenamme on tarjota seuraavat kolme erilaista vaihtoehtoa Pop-Up Kotkaan osallistujille:

1) Kaupallinen Pop-up on vastikkeeton Pop-up, joka on suunnattu liiketoimintaa harjoittaville yrityksille. Liiketila tarjotaan yrityksen käyttöön maksutta 1- 7 päivän ajaksi.

2) Non profit Pop-up on vastikkeeton Pop-up, joka on suunnattu voittoa tavoittelemattomille järjestön tai yhteisöille. Liiketila tarjotaan maksutta käyttöön maksimissaan 14 vuorokaudeksi.

3) Full Pop-up Experience tarjoaa liiketilan viikoksi maksutta yrityksen tai yhteisön käyttöön riippumatta yrityksen, yhteisön taloudellisesta toimintaperiaatteesta. Viikon pop-up jakson jälkeen yritys/yhteisö maksaa liiketilan käytöstä liiketilanomistajalle. Hakija ja liiketilanomistaja sopivat hakuvaiheessa liiketilan käyttömaksun suuruudesta ja määräajasta.
 

Budjetti

Projektin budjetti koostuu painettavasta ja sähköisestä mainosmateriaalista sekä niiden suunnittelusta ja painamisesta (mainostoimisto). Menoja saattaa syntyä myös liiketilojen sähköstä ja siivouksesta.

Projektimainontaan kuuluu:

Painettava

  • Julisteet
  • Mainosikkunatarrat
  • Flyerit
  • Lehtimainokset

Sähköinen

  • Sosiaalinen media: Facebookin sponsoroitu mainonta ja Instagram
  • Nettisivut (nettialusta ja domain)

Riippuen Cursorilta saamastamme tuesta, etsimme tarvittaessa yhteistyökumppaneita projektin kustannusten kattamiseen.

                          

Toteutuksen aikataulu

Projekti toteutus tapahtuu kahden viikon aikana 15.-28.5.2017.

 

Toteuttajat

Kotkan Nuorkauppakamari Ry

 

Yhteystahon yhteystiedot

Niina Härkönen

Puheenjohtaja 2016
+35850 3484 484
niinaharkonen@hotmail.com

 

Elina Sakkara

Tapahtumavastaava 2016
+35840 5374 097
elina_sakkara@hotmail.com